2010-10-04 12:47:00 5. listopada - Svjetski dan učitelja
Svim učiteljima čestitam DAN UČITELJA! Nikica Mihaljević, ravnatelj
Svatko od nas sjeća se barem jednog učitelja ili učiteljice koji su na nas ostavili duboki trag i utjecali na nas na mnogo načina. Učitelji diljem svijeta 5. listopada slave svoj dan, a povodom ovogodišnjeg, želimo im iskazati poštovanje za njihov trud i entuzijazam u obrazovanju i odgoju naše djece.
Učitelji su pravi heroji našeg društva, koji kroz predanost u radu s djecom, naprave na tisuću malih čuda svakog dana. Oni su zaslužni za uspjeh djece u školi i u životu općenito.
Djeca sa svojim učiteljima ili učiteljicama provode većinu vremena u danu i oni im pomažu oblikovati karakter, uče ih osnovna akademska znanja i vještine koje su im potrebne kako bi preživjeli u ovom svijetu, odgajaju ih da postanu samostalni, pravedni i samopouzdani pojedinci te im pomažu u socijalizaciji s vršnjacima.
Što je Svjetski dan učitelja? UNESCO je proglasio 5. listopada Svjetskim danom učitelja 1994-e godine da bi obilježio potpisivanje UNESCO/ILO Preporuke u vezi sa statusom učitelja 5-og listopada 1966-e godine. Prema UNESCO-u, Svjetski dan učitelja je prilika da se pokaže da je rad učitelja prepoznat kao jedan od najvažnijih za cjelokupan razvoj društva te da se kao takav i cijeni. Taj dan predstavlja poštovanje prema doprinosu koji učitelji čine u području obrazovanja i razvoja. UNESCO predviđa kako je na svijetu potrebno još 18 milijuna nastavnika kako bi osnovno školstvo zaživjelo u svim dijelovima svijeta do 2015. godine.
Nedostatak kvalificianih učitelja jedna je od najvećih prepreka za ostvarenje toga cilja. Sukladno tome, ove su godine aktivnosti usmjerene na profesionalno usavršavanje za kvalitetnije obrzovanje. Učiteljske organizacije diljem svijeta pozivaju javne vlasti na razvoj adekvatnih programa usavršavanja – zato što su učitelji važni! Tko je učitelj U Wikipediji piše.... Učitelj (tj. nastavnik, profesor, odgajatelj, itd.) je stručna osoba visokih radnih, obrazovnih i etičkih kvaliteta educirana za rad u vrtiću, školi ili fakultetu za određen predmet. On mora udovoljiti nizu specifičnih zahtjeva kao što su: svjesna motiviranost za zvanje, potpuniji sustav općeg i stručnog obrazovanja, visoke intelektualne sposobnosti, crte ličnosti adekvatne sustavu vrijednosti u društvu, visoku razinu zrelosti ličnosti, te visoku razinu osobne kulture. Suvremeni učitelj je organizator i voditelj nastavnog procesa, koordinator i mentor, motivator, ravnopravni suradnik i dr. Njegova primarna uloga je da učenicima bude od pomoći u razvoju svih njihovih fizičkih i psihičkih potencijala te da im pomogne u dostizanju individualnog maksimuma. Suvremeni zahtjevi i dalje afirmiraju pojedince kao kreativce i inicijatore, ali sada se više traži timski rad učitelja. Učitelji se konstantno profesionalno usvršavaju, kako bi što bolje odgovorili novim zahtjevima društva.
Kako je nastala prva škola ? Ima priča kako je nastala prva škola, a s prvom školom i prva učiteljica. Priča kaže da je jedan čovjek pod imenom School imao puno djece, a morao je puno raditi. Jednog dana došao je na ideju da bi on mogao svoju djecu zatvoriti u jednu prostoriju i svoju najstariju kćer staviti u prostoriju s njima da ih čuva. Ubrzo je shvatio da je to bila jako dobra ideja pa su i drugi ljudi s mnogo djece počeli dovoditi djecu njegovoj kćeri. A naziv škola dolazi od njegovog prezimena koje u prijevodu znači škola. ------------------------------------------------- Pismo je, kako se vjeruje, izmišljeno u Sumeru. Prvi tekstovi potječu 3100 godine. pr. Kr. Sumerani su pisali zašiljenom trskom po glinenim pločicama. Istodobno s pronalaskom pisma otvaraju i prve škole. Cilj je sumeranskih škola bio odgojiti pisare, koji su zatim postajali državni činovnici i svećenici. Škole nisu bile obavezne i u njih nisu išli svi, kao danas, već samo djeca imućnijih roditelja. Djevojčice uopće nisu mogle ići u školu. U školama se strogo pazilo uče li dječaci dovoljno marljivo. Za loše učenje, zakašnjavanje te nepristojno ponašanje učenicu su kažnjavani batinama. U starom Rimu školu su polazira djeca izmešu 7 i 15 godina. U školama su sjedili i dječaci i djevojčice, a ponekad i robovi. Djeca su u školi učila čitati, pisati i računati, a znanje se stjecalo uz upotrebu šibe. U ostatku Europe do 14. stoljeća škole su vezane uz samostane i crkve i u njima su se školovali svećenici. Budući vladari i njihovi najbliži rođaci obrazovali su se na dvori, gdje su osim pisanja, pjevanja i stranog jezika učili i borilačeke vještine. U 13. stoljeću nastala su dva vrlo poznata sveučilišta u Ujedinjenom Kraljevstvu, Oxford i Camrbridge. Obarazovanje je bilo povlastica muškaraca i pod utjecajem teoloških pitanja, da bi se odgojio uzoran kršćanin. Tek u 17. stoljeću obrazovanje je postalo poželjno i za žene, ali nisu išle u škole već su ih poučavali otac ili braća. Prve škole za djevojčice počele su se otvarati u 18. stoljeću, ali se najveća pozornost pridavala plesu, pjevanju, slikanju i govorenju stranih jezika. Nakon prve inudstrijske revolucije u kojoj je došlo do povećanja životnog standarda uvelike je došlo i do razvoja školstva. Tijekom 20. stoljeća provedene su mnogobrojne reforme koje su najzaslužnije za sustav obrazovanja kakav imamo danas. Danas djeca kreću u osnovnu školu sa 7 godina, osnovna škola traje 8 godina. Nakon osnovne škole djeca upisuju srednju školu koja traje 3 ili 4 godine, a nakon srednje škole postoji mogućnost upisa na fakultete. Prva škola za izobrazbu medicinskih sestara otvorena je u sklopu St. Thomas Hospital 1860. godine po zamisli i planu Florence Nightingale. Utemeljenju Svjetskog dana učitelja prethodilo je donošenje Preporuke o statusu učitelja koja je usvojena 5. listopada 1966. godine u Parizu kao i prijedlog Generalne konferencije UNESCO-a na 26. sjednici da se takav dan službeno i bilježi. Prijedlog je općenito prihvaćen i Svjetski se dan učitelja od tada obilježava 5. listopada svake godine. I u Hrvatskoj se svečano obilježava taj dan. Cilj je Svjetskog dana učitelja podići obrazovanje na razinu društvene važnosti i izvući učitelje iz poluanonimnosti te im dati društvenu važnost koju zaslužuju.
|
Osnovna škola dr. Ante Starčevića Zagreb |