PREPORUKA O ORGANIZACIJI RADNOG DANA UČENIKA TIJEKOM ORGANIZACIJE NASTAVE NA DALJINU
Izvođenje nastave na daljinu predstavlja izazov za učitelja i učenika, ali i za cjelokupnu obitelj jer se proces učenja i poučavanja odvija kod kuće. Zbog toga je potrebno osigurati određene preduvjete za učenje i procijeniti optimalnu količinu i složenost sadržaja koje učenici trebaju svladati. Stoga je ova preporuka napisana na jednostavan način s konkretnim primjerima koji mogu biti od pomoći učenicima, učiteljima i roditeljima/starateljima.
Uvjeti za učenje
Što se uvjeta za učenje tiče, to podrazumijeva opremu za nastavu za daljinu (upute o tome dane su školama) i potrebne udžbenike.
Važno je da učenici imaju organiziran mirni kutak za učenje. Korisno je uvesti i redovitu strukturu radnoga dana za učenike. Na taj način brinemo o psihofizičkome zdravlju djece i mladih ljudi.
Dnevno trajanje učenja
Često se postavlja pitanje od strane roditelja, i nastavnika koliko učenici trebaju dnevno učiti i kako im pomoći da se organiziraju. Učenici, s druge strane, ističu da najbolje uče kad uživaju u onome što uče i kako uče. Tada im vrijeme brzo prođe. Suprotnost je tomu situacija kad nešto moraju napraviti i u tome ne vide smisao ili ne znaju kako započeti pa se cijeli proces učenja svede na zamornu i dugotrajnu zadaću koja se odrađuje bez motivacije.
Očekivano vrijeme učenja proizlazi i iz zakonske regulative. Procjena vremena potrebnoga za učenje nije jednostavna. U zakonskim dokumentima koristi se pojam „prosječnoga učenika“ ili „prosječnoga vremena“, što znači da u stvarnosti to vrijeme može biti nešto duže ili kraće.
Vrijeme provedeno u učenju obuhvaća vrijeme tijekom kojega se poučava (u školi, odnosno putem sustava za nastavu na daljinu), i vrijeme samostalnog i/ili suradničkog učenja. Optimalno ukupno vrijeme učenja ovisi o uzrastu djeteta i kreće se od 5 do 8 sati dnevno tijekom radnoga tjedna. Pri tome je važno da zadatke koje „prosječni učenik“ treba obaviti, može obaviti u zadanome okvirnom vremenu. Učitelji trebaju voditi računa o opterećenju učenika. To znači da se trebaju postići planirani odgojno-obrazovni ishodi, ali i da u sadržajima treba razlučiti ono što je bitno od onoga što je sporedno ili nije nužno. Također je važno učenicima, uz obavezne, ponuditi dodatne zadatke koje mogu rješavati ako žele. Time se učenicima koji uče brže i na složenijim razinama omogućava zadovoljavanje njihovih posebnih obrazovnih potreba. Da bi se to ostvarilo, učitelji trebaju materijalima koji su već dostupni u nekome od centralnih servisa pridružiti i vlastite materijale, upute i sustavno voditi i pratiti učenika kroz proces učenja, te voditi računa da to bude u razumnim i prihvatljivim vremenskim okvirima te prilagođeno spoznajnim mogućnostima učenika.
U nastavku su preporuke o organizaciji radnoga dana učenika tijekom radnoga tjedna. Za sve učenike takav ritam podrazumijeva slobodne vikende. Mogući su i drugačiji načini uspostave ritma radnoga tjedna, a prijedlozi u nastavku mogu predstavljati pomoć u izradi vlastitoga plana.
Pod opširnije nalazi se detaljni plan za razrednu i predmetnu nastavu.
Ravnatelj škole:
Nikica Mihaljević, prof.
RAZREDNA NASTAVA
Učenici razredne nastave trebali bi dnevno provesti pet sati u aktivnostima učenja i poučavanja. Možda se čini da je 5 sati dnevno zahtjevno, ali ne smije se zaboraviti da su do uvođenja nastave na daljinu učenici u fizičkoj učionici svaki dan provodili najmanje 4 sata, a poslije su učili kod kuće ili u produženome boravku te da su još i vikendom imali neke obveze oko nastave. Dakle, tih 5 sati podrazumijeva učenje radnim danima, ne i vikendima, te obuhvaća uobičajeno učenje u školi i kod kuće. Kod izvođenja nastave na daljinu Sve nastavne aktivnosti odvijaju se u kući, pa je roditeljima vidljivije koliko vremena njihova djeca provode u učenju.
Kako bi se omogućilo stjecanje radnih navika, dobro je da učenici imaju sličnu organizaciju vremena svaki radni dan. Praćenje Škole na Trećem programu čvrsta je preporuka, no taj se program ne mora nužno pratiti u jutarnjem terminu, budući da postoji repriza u poslijepodnevnim satima, a snimka je dostupna i preko YouTubea i mrežnih stranica.
Učitelji šalju dodatne zadatke vezane uz planirane teme roditeljima, ali pri tome trebaju voditi računa o opterećenju učenika i svrsishodnosti zadataka, kao i tehničkim mogućnostima koje učenici imaju kod kuće. Tako nije prihvatljivo da se od roditelja traži da isprinta listić, već je dovoljno da učenik zadaću napiše u bilježnicu.
Sve zadaće za svakoga učenika ne trebaju se slati svaki dan učitelju na provjeru, učitelj može napraviti raspored učenika koji će mu poslati zadaću taj dan, na taj način omogućava se individualizacija aktivnosti, prilagodba pojedinim učenicima i ishodima učenja. Preporučuje se da učenici ne znaju unaprijed čije će zadaće učitelj tražiti pojedini dan, kako bi se osigurao kontinuitet u izvršavanju školskih obaveza.
Primjer rasporeda za učenike razredne nastave tijekom radnoga tjedna (ponedjeljak–petak):
Vrijeme Prijedlog aktivnosti učenika Prijedlog za roditelje |
||
HRT3 8,00 – 11,00 |
Učenici prisustvuju Školi na Trećem Čitaju, izražavaju se u pisanome i govornome obliku Računaju, rješavaju matematičke zadatke, modeliraju Vježbaju (TZK) Glazbeno i likovno se izražavaju Odmore se svakih 45 minuta ili češće ako je potrebno i traju 5-15 minuta
|
Osiguravaju mirni kutak, opremu i TV |
11,00 –13,00 |
Ručak i odmor Razgovor s ukućanima Igra
|
Pripreme ručak Razgovaraju s djecom |
13,00 – 15,00 |
Učenici rade zadatke koje im pošalje učitelj Naprave nešto svojim rukama O temi razgovaraju s roditeljima, vršnjacima Ponovno pogledaju neki dio Škole na Trećem u reprizi ili na YouTube kanalu Odmore se svakih 45 minuta ili češće ako je potrebno i odmori traju 5-15 minuta |
Surađuju i asistiraju djeci ako je potrebno Surađuju s učiteljem i stručnim suradnicima
|
PREDMETNA NASTAVA
Prema sličnome obrascu učenici u osnovnoj školi u predmetnoj nastavi trebali bi u aktivnostima učenja i poučavanja sudjelovati oko 6 sati dnevno. Navedeno ne uključuje učenje vikendom; ako učenici uče i vikendom, broj sati tijekom radnoga tjedna se smanjuje.
Pri tome učenici ne trebaju gledati TV program po rasporedu ako nije usklađen s njihovim rasporedom, ali svakako nastavnici trebaju djecu uputiti na videolekcije, tj. trebaju pronaći odgovarajuće ako nisu izradili svoje. Nije ključno pratiti videolekcije na televiziji, one su dostupne na mrežnim stranicama Škole za život pa se mogu pregledavati i upotrebljavati redoslijedom koji učenicima i nastavnicima odgovara. Međutim, ukoliko nastavnik odluči ne koristiti te materijale, mora izradi svoje i pritom nije dovoljno učenike samo uputiti da nešto nauče iz udžbenika jer takav pristup ne daje dobre rezultate u svladavanju gradiva većine predmeta. Primjerice, većina učenika ne može naučiti razlomke samostalno iz udžbenika. Važna je i ujednačenost među predmetima, i tu je uloga razrednika i koordinacija nastavnika u virtualnoj zbornici i virtualnoj učionici važna. Radi rasterećenja učenika i učitelja, od pomoći može biti TIMSKO PLANIRANJE dnevnog i/ili tjednog rasporeda.
Učitelji i učenici rade po važećem školskom rasporedu koji je usklađen s preporukom Ministarstva znanosti i obrazovanja, a učitelji tijekom sata poučavaju i vode učenike kroz proces učenja!
JUTARNJA SMJENA
Vrijeme Prijedlog aktivnosti učenika |
Prijedlog za roditelje |
|
8,00 - 12,15
Ukoliko učenici po rasporedu imaju 6. sat odrađuju ga od 12,20 -13,05 sati |
Učenici sudjeluju u radu u virtualnim učionicama ili proučavaju videolekcije na SPTV ili mrežnoj stranici Škole za život Surađuju, istražuju, pitaju, pomažu ... Čitaju, izražavaju se u pisanome i govornome obliku Računaju, rješavaju matematičke zadatke, modeliraju Vježbaju (TZK), glazbeno i likovno se izražavaju Odmori učenika su prema rasporedu nakon svakih 45 minuta i traju 5-15 minuta
|
Osiguravaju mirni kutak, opremu i TV |
12,15 –14,00 |
Ručak i odmor Razgovor s ukućanima Igra |
Pripreme ručak (ili daju upute kako ga pripremiti) Razgovaraju s djecom |
14,00 – 17,00
Izborna nastava se odrađuje prema rasporedu |
Učenici rade zadatke koje im pošalje učitelj Naprave nešto svojim rukama (eksperiment, maketu, posade biljku...) O temi razgovaraju s roditeljima, vršnjacima Istraže temu na internetu ili uz pomoć udžbenika i knjiga Čitaju Odmore se svakih 45 minuta i odmori traju 5-15 min
|
Surađuju i asistiraju djeci ako je potrebno Surađuju s razrednikom i po potrebi sa stručnim suradnicima
|
POSLIJEPODNEVNA SMJENA
Vrijeme Prijedlog aktivnosti učenika |
Prijedlog za roditelje |
|
9,00 - 12,00
Izborna nastava se odrađuje prema rasporedu
|
Učenici rade zadatke koje im pošalje učitelj Naprave nešto svojim rukama (eksperiment, maketu, posade biljku...) O temi razgovaraju s roditeljima, vršnjacima Istraže temu na internetu ili uz pomoć udžbenika i knjiga Čitaju Odmore se svakih 45 minuta i odmori traju 5-15 min |
Surađuju i asistiraju djeci ako je potrebno Surađuju s razrednikom i po potrebi sa stručnim suradnicima
|
12,15 –14,00 |
Ručak i odmor Razgovor s ukućanima Igra |
Pripreme ručak (ili daju upute kako ga pripremiti) Razgovaraju s djecom |
14,00 – 18,15
Ukoliko učenici po rasporedu imaju 0. sat odrađuju ga u 13,10 – 13,55, a ako učenici imaju 6. sat odrađuju ga od 18,20 -19,05 sati
|
Učenici sudjeluju u radu u virtualnim učionicama ili proučavaju videolekcije na SPTV ili mrežnoj stranici Škole za život Surađuju, istražuju, pitaju, pomažu ... Čitaju, izražavaju se u pisanome i govornome obliku Računaju, rješavaju matematičke zadatke, modeliraju Vježbaju (TZK), glazbeno i likovno se izražavaju Odmori učenika su prema rasporedu nakon svakih 45 minuta i traju 5-15 minuta
|
Osiguravaju mirni kutak, opremu i TV |
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Školski portal |